Рішення міської ради

Про затвердження Програми підвищення ефективності роботи та стратегічного розвитку комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади на 2025-2027 роки

Файл Завантажити (548.69 КБ)

 

ХМЕЛЬНИЦЬКА МІСЬКА РАДА


Рішення сорок сьомої сесії

№19 від 11.12.2024 р.

 

Про затвердження Програми підвищення ефективності роботи та стратегічного розвитку комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади на 2025-2027 роки

 

Розглянувши пропозицію виконавчого комітету, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада

ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Програму підвищення ефективності роботи та стратегічного розвитку комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади на 2025-2027 роки (додається).

2. Відповідальність за виконання рішення покласти на заступників міського голови, керуючого справами виконавчого комітету.

3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії міської ради.

 

Міський голова Олександр СИМЧИШИН

 

Додаток

до рішення сесії міської ради

від 11.12.2024 року №19

ПРОГРАМА

підвищення ефективності роботи та стратегічного розвитку комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади на 2025 - 2027 роки

 

Зміст

1. Актуальність прийняття Програми, її мета та завдання

2

 

2. Аналіз діяльності комунальних підприємств

3

 

2.1. Оцінка поточної ситуації

3

 

2.2. Обґрунтування та розробка індикаторів підвищення ефективності роботи комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади  

8

 

3. Стратегічне планування розвитку комунальних підприємств

12

 

3.1. Основні підходи при стратегічному плануванні

12

 

3.2. Аналіз виконання заходів в 2023 році, за І півріччя 2024 року

13

 

4. Напрями дій Програми

15

 

4.1. Забезпечення фінансової стійкості,  прибутковості

15

 

4.2. Оновлення основних засобів

16

 

4.3..Ефективне управління активами (фінансовими ресурсами, основними засобами)

16

 

4.4. Удосконалення управління бізнес-процесами, персоналом

17

 

4.5. Підвищення енергоефективності

20

 

4.6. Адаптація організації управління і діяльності комунальних підприємств до стандартів Європейського Союзу

20

 

5. Розробник та співвиконавці Програми

21

 

6. Фінансове забезпечення Програми

21

 

7. Очікувані результати реалізації Програми

21

 

8. Зв’язок між Програмою, стратегічними планами розвитку комунальних підприємств та Стратегічним планом розвитку Хмельницької міської територіальної громади на 2021-2025 роки

21

 

9. Індикативні показники моніторингу реалізації Програми

22

 

10. Впровадження, моніторинг, оцінка результативності реалізації Програми

22

 

Додатки

 

 

Додаток 1. Основні показники фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств громади за 2021 рік

23

 

Додаток 2. Основні показники фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств громади за 2022 рік

24

 

Додаток 3. Основні показники фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств громади за 2023 рік

25

 

Додаток 4. Основні показники фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств громади за І півріччя 2024 року

26

 

Додаток 5. Результати аналізу фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств м. Хмельницького впродовж 2021-2023 років та за І півріччя 2024 року

27

 

Додаток 6. Аналіз основних засобів по комунальних підприємствах громади за 2021 рік

29

 

Додаток 7. Аналіз основних засобів по комунальних підприємствах громади за 2022 рік.

30

 

Додаток 8. Аналіз основних засобів по комунальних підприємствах громади за 2023 рік

31

 

Додаток 9. Аналіз основних засобів по комунальних підприємствах громади за І півріччя 2024 року

32

 

Додаток 10. Робочий капітал по комунальних підприємствах громади за 2021 – 2023 роки та І півріччя  2024 року

33

 

Додаток 11. Заходи щодо забезпечення виконання завдань Програми підвищення ефективності роботи та стратегічного розвитку комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади на 2025-2027 роки

35

 

 

1. Актуальність прийняття Програми, її мета та завдання

Комунальне господарство являє собою один із найважливіших та пріоритетних секторів національної економіки країни, який гарантує життєздатність громади та має значний вплив на розвиток багатьох взаємовідносин у державі.

В період дії воєнного стану житлово-комунальні служби повинні працювати максимально стабільно та надійно.

Стабільна робота комунальних підприємств, контроль за станом благоустрою на території громади, дотримання громадського порядку, підвищення ефективності використання майна комунальної власності та його оновлення, подальше покращення якості надаваємих послуг - є основою розвитку виробничої та соціальної сфери міської територіальної громади. Рівень та якість послуг, які надають комунальні підприємства, є показовим індикатором комфорту та безпеки повсякденного життя громади. В ефективній роботі  комунальних підприємств зосереджені інтереси населення і органів місцевого самоврядування.

Для оцінки ефективності діяльності комунальних підприємств необхідно застосовувати два критерія:

- економічний, який оцінює ефективність управлінських рішень для отриманого позитивного фінансового результату;

- соціальний, що дозволяє оцінити ефективність управління об’єктами комунальної власності для надання якісних послуг мешканцям громади.

Для підприємств комунальної форми власності характерні: не стабільний фінансовий стан, залежність від фінансування з бюджету територіальної громади. В період дії воєнного стану частково обмежено фінансування капітальних видатків комунальним підприємствам. У частини комунальних підприємств спостерігається високий рівень фізичної та моральної зношеності основних фондів, неефективне використання власних фінансових, матеріальних та трудових ресурсів, недосконала тарифна політика.

Тому, особливої актуальності набуває визначення шляхів підвищення ефективності діяльності та стратегічного розвитку комунальних підприємств і перетворення їх у реальне джерело фінансового забезпечення сталого розвитку територіальної громади.

Метою впровадження Програми підвищення ефективності роботи та стратегічного розвитку комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади на 2025 - 2027 роки (далі – Програма) є вдосконалення організаційно - економічних механізмів для забезпечення розвитку комунальних підприємств.

Програма дасть змогу забезпечити виконання наступних завдань:

ефективної та беззбиткової роботи підприємств;

підвищення якості надаваємих послуг;

ефективне використання, модернізацію та технічне переоснащення основних засобів;

оптимізацію технологічних процедур, бізнес-процесів в діяльності;

удосконалення процесу розвитку комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади шляхом виконання заходів Стратегічних планів розвитку.

Програма розроблена у відповідності до завдань і пріоритетів Стратегічного плану розвитку Хмельницької міської територіальної громади на 2021 - 2025 роки та чинного законодавства України.

Цільові групи, що отримують переваги в процесі реалізації Програми:

- споживачі, які користуються послугами, що надаються комунальними підприємствами Хмельницької міської територіальної громади (мешканці та гості міської територіальної громади, підприємства, організації та установи міста);

- комунальні підприємства Хмельницької міської територіальної громади;

- органи місцевого самоврядування.

 

2. Аналіз діяльності комунальних підприємств

 

2.1. Оцінка поточної ситуації

В 2021 році здійснювали господарську діяльність 42 підприємства, що належать до комунальної власності Хмельницької міської територіальної громади, з середньообліковою чисельністю штатних працівників 7286 осіб. В той же час, протягом 6 місяців 2024 року на території Хмельницької міської територіально громади функціонувало 40 комунальних підприємства з середньообліковою чисельністю штатних працівників 6921 особа. Зменшення чисельності працівників пов’язане із припиненням діяльності двох комунальних підприємств та оптимізацією штатного розпису діючих.

Комунальні підприємства надають послуги для мешканців Хмельницької міської територіальної громади в різних сферах: житлово-комунального господарства, благоустрою, охорони здоров’я, спорту та культури, транспортного, інформаційного забезпечення тощо.

Господарська діяльність комунальних підприємств, згідно зі статутами, повинна здійснюватися з метою отримання прибутку (за винятком некомерційних комунальних підприємств). Однак, результати проведеного аналізу основних показників фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади за 2021 – 2023 роки та І півріччя 2024 року свідчать про значне погіршення їх фінансового стану (додатки 1, 2, 3, 4, 5 до Програми).

Не зважаючи на ріст загальних доходів комунальних підприємств громади, а саме: у 2022 році загальні доходи комунальних підприємств зросли на 8,8 % у порівнянні з показником за 2021 рік;  у 2023 році ріст доходів складав 3,4 % у порівнянні з показником за 2022 рік, а також на збільшення чистого доходу від основної діяльності на 14,9 % (2022 р. / 2021 р. ) та на 18,1 % (2022 р. / 2021 р. ). Частка прибуткових підприємств знизилась з 81,0 % у 2021 році до 63,4 % у 2023 році, відповідно зросла частка збиткових підприємств з 19,0 % до 31,7 %.

За результатами фінансово – господарської діяльності у І півріччя 2024 року, майже половина або 46,2 % комунальних підприємств є збитковими. Прослідковується негативна тенденція до збільшення суми збитків по збитковим підприємствам, а саме: збільшення на 84,4 %  (2022 р. / 2021 р.) та на 890,7 % або у 4,8 рази за 2023 рік відносно показника за 2022 рік.

 Результати аналізу фінансово-господарської діяльності впродовж 2021- 2023 років та І півріччя  2024 року дозволяють встановити динаміку формування сукупного чистого фінансового результату по комунальних підприємствах Хмельницької міської територіальної громади. Так, загальний фінансовий результат комунальних підприємств громади за 2021 рік – прибуток у сумі 236 761,3 тис. грн, тоді як у 2023 році комунальними підприємствами громади отримано збиток у сумі 171 940,9 тис. грн. При цьому, основною причиною збитковості комунальних підприємств громади є невідповідність фактичних витрат діючим тарифам, невідшкодована різниця в тарифах для підприємств, які надають послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення (станом на 30.06.2024 року заборгованість з різниці в тарифах перед МКП «Хмельницьктеплокомуненерго» складає 543,7 млн грн, перед КП «Південно-Західні тепломережі» - 61,6 млн грн,  перед МКП «Хмельницькводоканал» - 76,6 млн грн), зростання витрат на енергоносії та ресурси. 

Скорочення загальної чисельності працівників комунальних підприємств з 7286,0 чоловік за 2021 рік до 7092,0 чоловік за 2023 рік, або на 2,7 % пов’язано із оптимізацією штатної численності працівників комунальних підприємств та зменшенням кількості комунальних підприємств громади.

 

Таблиця 1

Аналіз основних показників фінансово - господарської діяльності комунальних підприємств міста за 2021- 2023 роки та І півріччя 2024 року

№ з/п

Показники

Одиниця виміру

Роки

2021

2022

2023

І півріччя 2024

1

2

3

4

5

6

7

1

Загальна кількість комунальних підприємств, в т. ч.:

од.

42

43

41

39

1.1

прибуткові

од.

34

30

26

20

1.2

збиткові

од.

8

11

13

18

1.3

спрацювали з нульовим фінансовим результатом

од.

-

2

2

1

2

Фінансовий результат комунальних підприємств (чистий прибуток/збиток), в т. ч.

тис. грн

236 761,3

42 666,3

-171 940,9

- 61 996,6

2.1

прибуток

тис. грн

259 875,8

85 287,8

33 933,5

21 614,4

2.2

збиток

тис. грн

-23 114,5

- 42 621,5

-205 874,4

- 83 611,0

 

Довідково

 

 

 

 

 

2.2.1

МКП «Хмельницьктеплокомуненерго»:

 

 

 

 

 

чистий прибуток (збиток)

тис. грн

89 661,0

-10 050,0

-126 852,0

-33 029,0

відшкодування різниці в тарифах

тис. грн

221 582,4

-

-

-

2.2.2

КП «Південно-Західні тепломережі»

 

 

 

 

 

чистий прибуток (збиток)

тис. грн

40 537,0

- 20 249,0

-1 481,0

- 607,0

відшкодування різниці в тарифах

тис. грн

74859,4

-

 

-

2.2.3

МКП «Хмельницькводоканал»

 

 

 

 

 

чистий прибуток (збиток)

тис. грн

4247,0

2 089,0

-12 290,0

- 25 206,00

відшкодування різниці в тарифах

тис. грн

-

-

-

-

3

Питома вага комунальних підприємств, в т.ч.

%

 

 

 

 

3.1

прибуткові

%

81,0

69,8

63,4

51,3

3.2

збиткові

%

19,0

25,6

31,7

46,2

3.3

спрацювали з нульовим фінансовим результатом

%

-

4,6

4,9

2,5

4

Доходи комунальних підприємств, всього (без ПДВ), в т. ч.:

тис. грн

3 165 214,9

3 443 919,3

3 559 686,0

1 847 834,0

4.1

доходи від основної діяльності

тис. грн

2 422 130,3

2 783 044,8

2 859 895,2

1 505 687,7

4.2

кошти міського бюджету (для забезпечення діяльності підприємства)

тис. грн

227 100,5

302 961,41

342 905,61

143 395,72

5

Середньооблікова чисельність штатних працівників комунальних підприємств

чол.

7 286,0

7 374,0

7 092,0

6 921,0

Джерело: фінансова звітність підприємств за 2021 - 2023 роки та І півріччя 2024 року

 

Протягом 2021року - I півріччя 2024 року спостерігається зміна кількості підприємств в різних напрямках діяльності.

В 2021 році було створено КП «Хмельницький туристично-інформаційний центр». З 2021 року комунальні підприємства «Акведук» та «Елеватор» надають житлово-комунальні послуги в Хмельницькій міській територіальній громаді.

КП «Туристично-інформаційний центр» створено з метою сприяння розвитку туризму на території Хмельницької міської територіальної громади, діяльністю якого є розробка та просування туристичних продуктів міської територіальної громади на внутрішньому та міжнародному ринках.

КП «Акведук» надає послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

КП «Елеватор» надає послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, централізованого водопостачання, водовідведення та вивезення твердих побутових відходів.

З метою оптимізації функціонування комунального господарства, в 2022 році Хмельницькою міською радою прийняті рішення про припинення діяльності наступних комунальних підприємств:

- міського комунального аварійно - технічного підприємства шляхом приєднання до Управляючої муніципальної компанії «Центральна»;

- комунального підприємства «Медичний стоматологічний центр» шляхом приєднання до комунального підприємства «Хмельницький міський лікувально - діагностичний центр».

В 2022 році створено комунальне підприємство «Навчально - тренувальний центр Хмельницької міської територіальної громади». Метою діяльності підприємства є: виконання програм щодо реалізації заходів національного спротиву Хмельницької міської територіальної громади; проведення військово-патріотичного виховання громадян України та їх морально-психологічної підготовки до виконання конституційного обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України; підготовка та навчання населення до умов життєдіяльності у випадку проведення воєнних (бойових) дій.

В 2023 році припинило діяльність комунальне підприємство «Хмельницький міський моно -театр «Кут» шляхом приєднання до комунального закладу «Хмельницький міський будинок культури».

Таким чином, в I кварталі 2024 року господарську діяльність здійснювали 40 комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади.

На результативний показник фінансово - господарської діяльності комунальних підприємств мають вагомий вплив господарські операції із надходження фінансування з бюджету громади.

Так, інформація щодо напрямів виділення коштів з бюджету громади комунальним підприємствам міста за 2021 - 2023 роки та І півріччя 2024 року (табл. 2) має наступний вигляд:

 

Таблиця 2

Аналіз виділення коштів з бюджету громади комунальним підприємствам Хмельницької міської територіальної громади за 2021 - 2023 роки та І півріччя 2024 року

 

тис. грн.

Показник

Всього виділено коштів з бюджету громади

Роки

2021

2022

2023

І півріччя 2024

1. Кошти, отримані з бюджету громади на поповнення статутного капіталу, в т. ч.:

475845,4

71348,2

39127,9

363313,2

2056,1

- на придбання основних засобів

334642,4

24379,3

38763,5

271499,6

0,0

-.на будівництво, реконструкцію та модернізацію

141203,0

46968,9

364,5

91813,6

2056,1

2.,Забезпечення функціонування підприємств  для виконання заходів, робіт згідно програм міської ради

1016363,2

227100,5

302961,41

342905,6

143395,7

3. Капітальні видатки

179855,7

0,0

18554,9

135649,9

25650,9

4..Поворотна фінансова допомога з бюджету громади

24744,9

3000,0

16744,9

5000,0

0,0

5. Звільнення від сплати податку на землю

24186,7

5466,0

6456,8

8029,3

4234,6

6..Відшкодування вартості за спожиті послуги окремими категоріями  громадян

202228,8

63912,7

56510,2

51847,7

29958,2

Всього

1923224,7

370827,4

440356,1

906745,7

205295,5

Джерело: дані підприємств про обсяги виділених коштів з міського бюджету  за 2021 - 2023 роки та І півріччя 2024 року

 

Отже, як свідчать дані табл. 2, з бюджету Хмельницької міської територіальної громади протягом 2021 - 2023 років та за І півріччя 2024 року виділено кошти на загальну суму 1 923 224,7 тис. грн.

Найбільша частка фінансування з бюджету громади, яка становить 52,8 %, була спрямована на забезпечення функціонування підприємств для реалізації заходів та виконання робіт згідно з програмами міської ради.

Фінансування з бюджету громади на поповнення статутного капіталу комунальних підприємств у період 2021 - 2023 років та І півріччя 2024 року склало 475 845,4 тис. грн, що становить 24,7 % від загального обсягу фінансування. Зокрема, на придбання основних засобів було виділено 334 642,3 тис. грн, або 17,4 %, а на будівництво, реконструкцію та модернізацію основних засобів — 141 203,0 тис. грн, що становить 7,3 % від загального обсягу фінансування.

Фінансування капітальних видатків за аналізований період становило 179 855,7 тис. грн, що складає 9,5 % від загальної суми. Найбільша частка бюджетного фінансування капітальних видатків, а саме 7,2 % від загального обсягу, припадає на 2023 рік.

Досить значним, 10,5 %  від загальної суми фінансування, є фінансування з бюджету громади на відшкодування вартості за спожиті послуги окремими категоріями споживачів.

Також, протягом аналізованого періоду з бюджету громади було виділено 24 744,9 тис. грн у вигляді поворотної фінансової допомоги, що становить 1,3 % від загальної суми фінансування.

 

Оновлення матеріально - технічної бази комунальних підприємств є одним із важливих напрямків їх діяльності. Аналіз стану основних засобів комунальних підприємств протягом 2021-2023 років та І півріччя 2024 року наведено нижче:

 

Таблиця 3

 

Аналіз основних засобів комунальних підприємств

за 2021 - 2023 роки та І півріччя 2024 року

Показник

Роки

2021

2022

2023

І півріччя 2024

Первісна вартість основних засобів,  тис. грн.

4 906 157,7

4 808 120,9

5 438 910,8

5 619 372,2

Знос основних засобів, тис грн.

2 574 759,4

2 314 126,9

2 533 404,1

2 646 100,0

Коефіцієнт зносу основних засобів, %

52,5

48,1

46,6

47,1

Вартість введених основних засобів, тис. грн.

396 804,0

517514,2

964904,6

226 699,7

Коефіцієнт оновлення засобів, %

8,1

10,8

17,7

4,0

Вартість виведених основних засобів, тис. грн.

52 699,4

216772,3

964 904,6

37 601,9

Коефіцієнт вибуття основних засобів, %

1,2

4,4

6,9

0,7

Приріст вартості основних засобів

486 685,5

300741,9

633 599,5

189 096,1

Джерело: фінансова звітність підприємств за 2021 - 2031 роки та І квартал 2024 року

 

Отже, як свідчать дані Таблиці 3 (додатки 6, 7, 8, 9 до Програми), за період з 2021 року по І півріччя 2024 року спостерігається позитивне значення приросту балансової вартості основних засобів. Збільшення приросту вартості основних засобів у 2023 році відносно показника за 2021 рік становить 30,2 %. За I півріччя 2024 року приріст балансової вартості основних засобів комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади складає 189 096,1 тис. грн.

Коефіцієнти оновлення основних засобів та їх зносу характеризують інвестиційну політику підприємства.

Коефіцієнт оновлення основних засобів – це важливий показник, який дає змогу оцінити темпи оновлення матеріально - технічної бази підприємств. За період з 2021 року по 2023 рік, коефіцієнт оновлення основних засобів комунальних підприємств зріс від 8,1 % до 17,7 %. Коефіцієнт оновлення за 2023 рік на рівні 17,7 % (оновлення майже п’ятої частини основних засобів), свідчить про те, що комунальні підприємства інвестують грошові кошти (власні, кошти бюджету громади, а також додатково залучені небюджетні кошти) в оновлення матеріально-технічної бази, що позитивно впливатиме на продуктивність, енергоефективність та якість надання послуг. Зниження даного коефіцієнта у І півріччі 2024 року до 4,03 %, може свідчити, як про скорочення капітальних інвестицій комунальних підприємств, так і про те, що активи перебувають на стадії будівництва або модернізації та ще не введені в експлуатацію. 

За результатами проведеного аналізу, за період з 2021 року по 2023 рік, коефіцієнт зносу основних засобів знизився з 52,5 % до 46,6 %, що свідчить про певне покращення стану основних засобів, зменшення ступеня їх амортизації. Незначне зростання коефіцієнта у І півріччі 2024 року, до рівня 47,05 %, може свідчити про недоліки в політиці оновлення або недостатність інвестицій в основні засоби.

Загалом, усереднений коефіцієнт зносу основних засобів комунальних підприємств за 2021 рік – І півріччя 2024 року становить 48,5 %, що свідчить про середній рівень амортизації основних засобів підприємств комунальної сфери. Це не критичний показник, але він вказує на те, що частина активів наближається до межі своєї економічної придатності. Коефіцієнт на рівні 48,5 % свідчить про те, що підприємства зможуть стабільно працювати в короткостроковій перспективі. Однак, у середньо - та довгостроковій перспективі слід розглянути питання інвестицій в оновлення основних засобів для збереження конкурентоспроможності та ефективності.

Значення коефіцієнтів вибуття основних засобів за 2022 та 2023 роки на рівні 4,4 % та 6,9 % обумовлені списанням з балансу підприємств фізично та морально застарілих основних засобів, які не придатні для подальшого використання, а також списанням з балансу основних засобів через припинення основної діяльності КП «Південно-Західні тепломережі», припиненням господарської діяльності КП «Медичний стоматологічний центр», а також переведенням частини об'єктів основних засобів КП «Агенція муніципальної нерухомості» до категорії інвестиційної нерухомості.

 

Разом із аналізом інвестиційної політики підприємств, необхідно зосередити увагу на оцінці їх загальної господарської результативності, зокрема ефективності управління робочим капіталом. За 2021- 2023 роки та І півріччя 2024 року проведено аналіз робочого капіталу (додаток 10 до Програми) комунальних підприємств громади, що дає можливість отримати дані щодо загального робочого капіталу комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади (таблиця 4).

 

Таблиця 4

Аналіз робочого капіталу комунальних підприємств громади за 2021 - 2023 роки та І півріччя 2024 року

тис. грн

Показник

Роки

2021

2022

2023

І півріччя 2024

Оборотні активи

870784,4

1072446,5

1216696,9

1150382,0

Поточні зобов’язання

522875,4

543059,0

791896,3

1130922,2

Робочий капітал, в т.ч.:

347909,0

529387,4

424800,6

19459,8

- позитивне значення

424749,3

556389,5

473329,7

157305,2

- негативне значення

-76840,3

-27002,1

-48529,1

-137845,4

Джерело: фінансова звітність підприємств за 2021 - 2023 роки та за І півріччя 2024 року

 

Отже, протягом 2021 - 2023 років та І півріччя 2024 року загальний показник робочого капіталу комунальних підприємств мав позитивне значення, що свідчило про можливість переважної більшості комунальних підприємств не тільки погасити свої короткострокові зобов’язання, але і мати резерви для розширення діяльності.

Протягом проаналізованого періоду можливість погашення короткострокових зобов’язань та резерви для розширення власної діяльності мали: в 2021 році - 35 підприємств (83,3 %); в 2022 році- 35 підприємств (81,4 %); в 2023 році – 33 підприємства (80,5 %).

Протягом I півріччя 2024 року кількість підприємств з позитивним значенням робочого капіталу становило - 24 (61,5 %). Цей показник значно менший, ніж за попередні періоди.    

 

В ході проведення аналізу діяльності комунальних підприємств (додатки 1 - 5 до Програми) встановлено, що левову частку у структурі витрат підприємств займають витрати на заробітну плату (в т. ч. нарахування на заробітну плату).

Ефективність використання трудових ресурсів підприємства в переважній більшості відображається у зміні показника продуктивності праці, який вимірюється кількістю товарів та послуг, вироблених на одного робітника, у натуральному або грошовому вираженні. Таким чином, використовуючи показник продуктивності праці, можна говорити про ефективність роботи комунальних підприємств (табл. 5).

 

Таблиця 5

Аналіз продуктивності праці на одного працюючого за 2021-2023 роки та І півріччя 2024 року

Показник

Роки

2021

2022

2023

І півріччя 2024

Середньооблікова чисельність штатних працівників, осіб

7286

7373,5

7091,5

6920,75

Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг),  тис. грн.

 

2 422 130,3

 

2 783 044,8

 

2 859 895,2

 

1 505 687,7

Фонд оплати праці штатних працівників, тис. грн.

1 077 538,5

1 330 352,0

1 390 079,7

716 510,4

Продуктивність праці 1 працюючого в місяць, грн.

27 703,02

31 453,23

33 607,08

36 260,23

темп росту/зниження %

132,2

113,5

106,9

107,9

Середньомісячна заробітна плата 1 працюючого, грн.

12 008,0

13 368,53

15 367,17

16 089,0

темп росту/зниження %

120,3

113,3

115,0

104,7

Порівняння співвідношення темпів зростання продуктивності праці на 1 працюючого та середньомісячної заробітної плати, %

 

9,9

 

0,2

 

-7,0

 

3,1

Середньомісячна заробітна плата по м. Хмельницькому

12 373,4

13 488,7

15 555,4

16 961,1

Джерело інформації: статистична звітність комунальних підприємств міста: форма №1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)»; форма 1-ПВ «Звіт з праці»; розрахунково - аналітичні дані в розрізі кожного комунального підприємства, інформація органів статистики

 

Показники табл. 5 свідчать, що з 2021 року по I півріччя 2024 року, середньооблікова чисельність штатних працівників комунальних підприємствах зменшилась на 365 осіб внаслідок оптимізації штатного розпису та збільшення кількості вакансій.

З 2021 року по I півріччя 2024 року спостерігається позитивна тенденція до зростання місячної продуктивності праці працівників, про що свідчить приріст в сумі 8 557,21 грн. / особу. Найбільший темп росту продуктивності праці на одного працюючого за вказаний період був в 2021 році, в 2023 році та I півріччі 2024 року темпи росту суттєво зменшились. Таке зменшення пов’язано із зменшенням динаміки росту чистого доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у порівнянні з динамікою росту фонду оплати праці штатних працівників.

З 2021 року по I півріччя 2024 року спостерігається позитивна динаміка зростання на 4081,0 грн. середньомісячної заробітної плати на 1 працівника. При цьому, за вказаний період середньомісячна заробітна плата на комунальних підприємствах була дещо нижчою, ніж по місту загалом: у 2021 році на 365,4 грн, у 2022 році на 120,17 грн, у 2023 році – 188,23 грн, у I півріччі 2024 року на 872,1 грн.

Розглядаючи показник співвідношення темпів зростання продуктивності праці на одного працюючого та середньомісячної заробітної плати, необхідно відмітити його позитивну динаміку у 2021 році (+ 9,9 %), 2022 році (+0,2 %) та 6 місяців 2024 року (+ 3,1 %), що свідчить про ефективне використання трудових ресурсів. Однак, у 2023 році  спостерігалась інша ситуація - переважання темпу зростання середньомісячної заробітної плати на 1 працівника над їх продуктивністю праці, що свідчить про неефективне використання трудових ресурсів на комунальних підприємствах громади.

За результатами проведеного аналізу основних показників фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств, встановлено наступне:

- збитковість комунальних підприємств, які надають житлово-комунальні послуги, здебільшого виникла за несвоєчасного відшкодування різниці в тарифах з Державного бюджету України, невідповідності фактичних витрат діючим тарифам;

- значний рівень фінансування з міського бюджету на виконання заходів та робіт згідно програм міської ради і надання фінансової підтримки підприємствам;

- високий знос основних засобів протягом 2021 року та 6 місяців 2024 року відповідно 52,5 % та 47,1 %. При цьому, коефіцієнт оновлення основних засобів зріс з 8,1 % у 2021 році до 17,7% у 2023 році;

- позитивні показники робочого капіталу протягом 2021- 2023 років та 6 місяців 2024 року. Найбільший показник був у 2022 році – 529 387,4 тис. грн;

- позитивна динаміка співвідношення темпів зростання продуктивності праці на 1 працюючого та середньомісячної заробітної плати у 2021, 2022 роках та І півріччя 2024 року.

 

2.2. Обґрунтування та розробка індикаторів підвищення ефективності роботи комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади, згідно оцінки фінансового стану за ключовими показниками фінансової звітності

Система показників ефективності діяльності комунальних підприємств посідає головне місце в управлінні. Підхід до визначення показників оцінки ефективності діяльності підприємства на основі стратегічного планування дозволяє не тільки оцінити вже досягнуті результати, але й спрогнозувати можливість ефективного функціонування підприємства в майбутньому та його фінансової стійкості.

Оцінка ефективності діяльності підприємств та їх фінансового стану  створює передумови для виявлення та реалізації внутрішньогосподарських резервів підвищення ефективності діяльності, сприяє досягненню кращих кінцевих результатів, ухваленню позитивних господарських рішень та дає змогу забезпечити виконання важливих завдань.

Узагальнення оцінки ступеня ефективності діяльності комунального підприємства по фінансовому стану та виведення оціночного балу за фінансовими коефіцієнтами в табл. 6.

 

Таблиця 6

Оцінка фінансово-господарської діяльності по фінансовому стану

№ з/п

Назва показника

Коефіцієнт зростання

Критерії оцінювання

Оціночний бал

1

2

3

4

5

1

Коефіцієнт оновлення основних засобів (Ко.з)

 

> 1 оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0    

 

2

Коефіцієнт приросту робочого капіталу (Кр.к.)

 

> 1 - оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0;    

< 0 - оціночний бал - 1

 

3

Коефіцієнт росту продуктивності праці 1 працюючого (Кп.п.)

 

> 1 - оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0  

 

4

Коефіцієнт приросту вартості активів, (Кв.а.)

 

> 1 - оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0

 

5

Коефіцієнт приросту власного капіталу, (Кв.к.)

 

> 1 - оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0; 

< 0 - оціночний бал - 1

 

6

Коефіцієнт приросту поточних зобов’язань, (Кп.з.)

 

< 1 - оціночний бал 1; 

> 1 - оціночний бал - 0

 

7

Коефіцієнт приросту валового прибутку (збиток), (Квал.пр./зб.)

 

> 1 - оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0; 

< 0 - оціночний бал - 1

 

8

Коефіцієнт приросту чистого прибутку (збитку), (Кч.пр/зб.)

 

> 1 - оціночний бал 2;

від 0 до 1 оціночний бал 1; 

< 0 - оціночний бал - 1

 

9

Коефіцієнт рентабельності активів (Кр.а)

 

> 0 - оціночний бал 1;

= 0 - оціночний бал 0;

< 0 - оціночний бал - 1

 

10

Коефіцієнт рентабельності власного капіталу (Кр.в.к.)

 

> 0 - оціночний бал 1;

= 0 - оціночний бал 0;

< 0 - оціночний бал - 1

 

11

Коефіцієнт рентабельності діяльності (Кр.р.)

 

> 0 - оціночний бал 1;

= 0 - оціночний бал 0;

< 0 - оціночний бал - 1

 

12

Коефіцієнт покриття (Кп.)

 

> 1 - оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0; 

< 0 - оціночний бал - 1

 

13

Коефіцієнт фінансової стійкості (Кф.с)

 

> 1 - оціночний бал 1;

від 0 до 1 оціночний бал 0

 

 

Загальний оціночний бал

х

х

 

 

Коефіцієнт оновлення основних засобів (Ко.з.) - відображає зміни у частці вартості основних засобів або їх груп, які були введені в експлуатацію за відповідний звітний період, в загальному обсязі їх вартості у порівнянні з попереднім роком.

Коефіцієнт приросту робочого капіталу (Кр.к.) - це фінансовий показник, який відображає різницю між оборотними активами та поточними зобов’язаннями підприємства. Він показує, наскільки ефективно підприємство управляє своїми короткостроковими активами і зобов'язаннями, а також відіграє ключову роль у плануванні та управлінні фінансами.

Коефіцієнт росту продуктивності праці одного працюючого (Кп.п.) - це показник, який відображає зміну обсягу виробленої продукції на одного працівника протягом звітного періоду по відношенню до базового року. Він дозволяє оцінити, наскільки ефективно працюють кадри підприємства та як зміни в організації виробництва, технологіях або управлінні впливають на продуктивність.

Коефіцієнт приросту вартості активів (Кв.а.) показує зростання / зменшення вартості матеріальних і нематеріальних активів підприємства за звітний період до попереднього року. Це дуже важливий показник для будь-якого підприємства. Зниження цього показника буде мати негативні наслідки. Тому, величину  чистих активів потрібно постійно контролювати.

Коефіцієнт приросту власного капіталу (Кв.к) показує зростання/зменшення вартості власного капіталу у звітному періоді в порівнянні до попереднього. Максимізація цього показника– важливе завдання, яке необхідно виконати управлінцям підприємств.

Коефіцієнт приросту поточних зобов’язань (Кп.з) показує зростання/зменшення поточних зобов'язань у звітному періоді до попереднього року. Цей показник дозволяє оцінити,  як змінились зобов'язання підприємства і може слугувати індикатором тенденцій в управлінні борговими зобов'язаннями.

Коефіцієнт приросту валового прибутку (збитку) (Квал.пр/зб.) показує зростання/зменшення валового прибутку підприємства у звітному періоді до попереднього року.

Коефіцієнт приросту чистого прибутку (збитку) (Кч.пр/зб.) показує  зростання/зменшення чистого прибутку у звітному періоді до попереднього.

Коефіцієнт рентабельності активів (Кр.а.) - це фінансовий показник, який відображає ефективність використання активів підприємства для генерування прибутку. Цей коефіцієнт показує, скільки чистого прибутку підприємство отримує на кожну гривню активів, що дозволяє оцінити, наскільки ефективно компанія використовує свої ресурси. Зменшення цього показника може свідчити про затримання темпів економічного зростання та розвитку підприємства. Оптимальне значення показника > 0, що прямує до збільшення.

Коефіцієнт рентабельності власного капіталу (Кр.в.к.) показує частку чистого прибутку у власному капіталі. Високий коефіцієнт вказує на прибуткову діяльність підприємства та його інвестиційну привабливість. Цей коефіцієнт характеризує ефективність укладення коштів у підприємство. Оптимальне значення показника > 0, що прямує до збільшення (0,13 - 0,24).

Коефіцієнт рентабельності діяльності (Кр.р.) показує наявність можливостей підприємства до відтворення та розширення виробництва і характеризує прибутковість діяльності підприємства. Оптимальне значення показника > 0, що прямує до збільшення.

Коефіцієнт покриття (Кп.) визначає співвідношення усіх поточних  активів  до поточних зобов'язань і характеризує достатність  оборотних  засобів  підприємства для погашення своїх боргів протягом року. Значення Кп. у межах 1-1,5 свідчить про  те, що підприємство своєчасно ліквідує борги. Критичне значення Кп.=1. Якщо Кп. < 1, це вказує на недостатню ліквідність, що потребує додаткового аналізу причин зниження та вжиття заходів для уникнення ризику банкрутства. У таких випадках важливо оцінити структуру активів і зобов'язань, а також розробити стратегії покращення фінансового стану підприємства.

Коефіцієнт фінансової стійкості (Кф.с) характеризує співвідношення власних та позикових коштів. Перевищення власних коштів над позиковими вказує на те, що підприємство має достатній рівень фінансової стійкості і відносно незалежне від зовнішніх фінансових джерел. Частина власного капіталу в загальній сумі фінансових ресурсів повинна бути не менше 50%, тобто нормативне значення Кф.с. повинно бути не меншим 1. Якщо Кф.с. менше 1, то проводиться додатковий аналіз з метою виявлення причин зменшення фінансової стабільності (зниження виручки, зменшення прибутку, необґрунтоване збільшення матеріальних запасів тощо).

У своїй діяльності комунальні підприємства Хмельницької міської територіальної громади керуються затвердженим фінансовим планом на поточний рік, який є основним фінансово-плановим документом підприємства. Відповідно до фінансового плану, підприємство прогнозує та отримує доходи, здійснює витрати, визначає джерела та напрями використання фінансових ресурсів для забезпечення виконання своїх статутних завдань протягом фінансового року.

Фінансовий план визначає обсяг фінансових результатів підприємства, а також сумарну потребу у фінансових ресурсах для забезпечення планованого розвитку виробничих потужностей, виконання фінансових зобов’язань перед кредиторами, досягнення соціальних цілей та забезпечення матеріального стимулювання працівників. Фінансовий план має забезпечувати збалансованість доходів і витрат підприємства, ефективність використання фінансових ресурсів і сприяти економічній стабільності підприємства.

 

Фінансовий план також дозволяє виявити резерви для збільшення власних фінансових ресурсів та розробити заходи для їх раціонального використання. Аналіз виконання фінансового плану сприяє ефективному контролю за витратами підприємства та впровадженню режиму економії, що є одним із важливих завдань управління комунальними підприємствами в умовах воєнного стану та  обмежених фінансових ресурсах.

Таким чином, звіти про виконання фінансових планів підприємства, подані на розгляд суб’єкту управління – міській раді, слугують основою для проведення аналізу результатів діяльності підприємства, включаючи виявлення суттєвих відхилень фактичних показників від запланованих. У таблиці 7 представлено розрахунок оціночного балу виконання фінансового плану підприємства.

 

Таблиця 7

Оцінка виконання фінансового плану за окремими показниками

№ з/п

Назва показника

Коефіцієнт зростання (факт/ план)

Критерії оцінювання

Оціночний бал

1

2

3

4

5

1

Сукупні доходи, (Кс.д.)

 

виконання - оціночний бал 1;

не виконання оціночний бал 0 

 

2

Сукупні витрати, (Кс.в.)

 

виконання - оціночний бал 1;

не виконання оціночний бал 0 

 

3

Валовий прибуток (збиток), (Квал.пр./зб.)

 

виконання - оціночний бал 1;

не виконання оціночний бал 0 

 

4

Чистий прибуток (збиток), (Кч.пр/зб.)

 

виконання - оціночний бал 1;

не виконання оціночний бал 0 

 

 

Загальний оціночний бал

х

х

 

 

Аналіз виконання фінансового плану включає визначення та оцінку відхилень фактичних показників фінансово-господарської діяльності  від  планових, виявлення факторів, що вплинули  на недовиконання планових показників.

Аналіз виконання фінансового плану здійснюється за даними звіту, який складається за формою фінансового плану, шляхом порівняння значень показників за планом та  фактично,  зміни  їх  питомої  ваги.

В умовах обмеженості бюджетних коштів одним із важливих напрямків діяльності комунальних підприємств є пошук альтернативних джерел фінансування, зокрема залучення позабюджетних коштів з вітчизняних і міжнародних фондів, програм та грантів. Залучення зовнішнього фінансування є не лише способом покриття дефіциту бюджетних ресурсів, але й важливим інструментом для розвитку підприємств, підвищення їх конкурентоспроможності та забезпечення фінансової стійкості.

Оцінка реалізації проєктів, що фінансуються за рахунок зовнішніх джерел, є додатковим стимулом для підвищення ефективності роботи комунальних підприємств. Впровадження таких проєктів сприяє модернізації інфраструктури, покращенню якості надання послуг та посиленню соціально-економічного впливу на громаду.

 

Таблиця 8

Оцінка впровадження проєктів із залученням зовнішнього фінансування (отримання кредитів, грантів, коштів міжнародних банків, фінансовий лізинг та інше)

№ з/п

Назва проєкту

Джерело фінансування

Оціночний бал

1

2

3

4

1

 

 

наявність проєкту – оціночний бал 1,

 відсутність проєкту – оціночний бал 0

 

Загальний оціночний бал

х

 

 

Сума оціночних балів табл. 6, 7, 8 на основі матриці (табл. 9), визначає оцінку ефективності діяльності підприємства.

 

Таблиця 9

 

Матриця оцінки ефективності фінансово-господарської діяльності підприємств

Показники

Загальна оцінка ефективності діяльності підприємств

Оцінка ефективності діяльності за фінансовими коефіцієнтами (Офк)

Оцінка ефективності за ступенем виконання фінансового плану  та впровадження проєктів із залученням зовнішнього фінансування   (отримання кредитів, фінансовий лізинг, гранти, кошти міжнародних банків та інше) (Овпп)

 

 

Високий рівень (13 і більше )

 

 

Достатній рівень (від 7 до 12)

 

 

Задовільний рівень (від 1 до 6)

 

 

Незадовільний рівень (від -18 до 0)

 

Завдяки співставленню коефіцієнтів табл. 6 та табл. 7 на основі матриці  (табл. 9) визначається узагальнена оцінка ефективності діяльності підприємства.

 

3. Стратегічне планування розвитку комунальних підприємств.

3.1. Основні підходи при стратегічному плануванні.

Комунальними підприємствами Хмельницької міської територіальної громади розроблені Стратегічні плани розвитку на 3-5 років. Процес підготовки нових Стратегічних планів розвитку та оновлення існуючих триває постійно.

При стратегічному плануванні в умовах воєнного стану зростає важливість оптимізації процесів управління, технологічних процедур, ефективного використання фінансових ресурсів.

Метою стратегічного планування є підвищення ефективності роботи комунальних підприємств, забезпечення їхньої фінансової стійкості та покращення якості і безперервності надання послуг.

При стратегічному плануванні розвитку комунальних підприємств, особливо під час воєнного стану, необхідно впроваджувати заходи для безперервного надання послуг. Тому, важливо розглядати можливі загрози та бути готовими діяти у разі їх настання.

Стратегічні цілі повинні відповідати місії підприємства, його стратегічній концепції, цінностям та стратегічним напрямкам і бути спрямовані на повне використання можливостей та сильних сторін суб’єкта господарювання. Підприємства також повинні чітко усвідомлювати свої слабкі сторони. Їх усунення або максимальна нейтралізація має важливе значення для подальшого розвитку та підвищення ефективності діяльності. Стратегічні цілі можливо переглядати з метою їх уточнення та актуалізації, враховуючи зміни внутрішніх або зовнішніх чинників.

У процесі розробки Стратегічних планів розвитку використовувався метод стратегічного планування SWOT-аналіз, який полягає у виявлені факторів внутрішнього і зовнішнього середовища підприємства та розділенні чинників на чотири категорії: сильні і слабкі сторони, можливості і загрози.

Стратегія допомагає підприємству зрозуміти, в якому напрямку воно рухається, сприяє фокусуванню на досягненні поставлених цілей та дозволяє досягати таких цілей швидше та ефективніше.

У процесі розробки стратегії комунальними підприємствами розглядались такі напрямки:

- розвиток комунального підприємства за рахунок додаткового зовнішнього інвестування;

- посилення ринкової позиції комунального підприємства, використовуючи  певні послуги чи продукти відповідної якості;

- розвиток ринку, що полягає в пошуку нових ринків для послуг чи іншого продукту, який уже виробляється комунальним підприємством;

- розвиток послуг чи іншого продукту, що передбачає зростання  виробництва за рахунок нового продукту, який реалізовуватиметься на вже освоєному підприємством ринку.

Стратегічні плани розвитку комунальних підприємств необхідні для досягнення загальних цілей та пріоритетів Стратегічного плану розвитку Хмельницької міської територіальної громади.

Основними напрямками роботи комунальних підприємств Хмельницької міської територіальної громади є надання послуг в сфері житлово-комунального господарства, благоустрою, транспортного забезпечення, культури, спорту, охорони здоров’я, інформаційного забезпечення, військово-патріотичного виховання тощо.

З метою об’єктивного оцінювання виконання заходів Стратегічних планів розвитку, в залежності від видів та способів надання послуг, виконання робіт, здійснено поділ 39 комунальних підприємств на п’ять груп:

I група – 10 підприємств, які щоденно надають житлово-комунальні послуги: КП УМК «Центральна», КП УМК «Проскурівська», КП УМК «Південно-Західна», КП УМК «Дубове», КП УМК «Озерна», МКП «Хмельницьктеплокомуненерго», МКП «Хмельницькводоканал», ХКП «Спецкомунтранс», КП «Акведук», КП «Елеватор»;

II група – 12 підприємств, які за замовленням виконавчих органів Хмельницької міської ради виконують роботи, надають послуги підприємствам, установам, організаціям, населенню: ХКП «Міськсвітло», ХКП «Електротранс», КП по зеленому будівництву та благоустрою міста, КП по будівництву, ремонту і експлуатації доріг, КП «Хмельницькбудзамовник», КП «Технагляд», ХМКП «Хмельницькінфоцентр», КП «Агенція муніципальної нерухомості», КП по організації роботи міського пасажирського транспорту, МКП «Муніципальна дружина», ХКП «Профдезінфекція», КП «Парки і сквери м. Хмельницького»;

III група – 5 підприємств, які надають послуги населенню: СКП «Хмельницька міська ритуальна служба», Бюро технічної інвентаризації, КП «Чайка», МКП ринок «Ранковий», Комунальна аптека «Віола»;

IV група – 5 підприємства, які надають культурні, спортивні, інформаційні послуги: МКП телерадіокомпанія «Місто», СКЦ «Плоскирів», МКП кінотеатр ім. Т.Г. Шевченка, КП «Хмельницький туристично - інформаційний центр», КП «Навчально-тренувальний центр Хмельницької міської територіальної громади»;

V група – 7 підприємств, які надають медичні послуги: КП «Хмельницький міський центр ПМСД №1», КП «Хмельницький міський центр ПМСД № 2»; КП «Хмельницький міський лікувально-діагностичний центр», КП «Хмельницький міський перинатальний центр», КП «Хмельницька міська дитяча лікарня», Комунальне підприємство «Хмельницька міська лікарня», Комунальне підприємство «Хмельницька інфекційна лікарня».

 

3.2. Аналіз виконання заходів в 2023 році та за І півріччя 2024 року.

Аналізом виконання заходів Стратегічних планів розвитку комунальних підприємств за 2023 рік встановлено:

1. Комунальними підприємствами Хмельницької міської територіальної громади на 2023 рік заплановано 509 заходів, виконано - 398 заходів, частково виконано – 51 захід, не виконано – 60 заходів. Виконання заходів повністю або частково становить 88,2 %. Не виконання заходів частини комунальних підприємств частково відбулось через відсутність достатніх сум власних коштів та обсягів фінансування з бюджету громади.

2. Повністю виконало заплановані заходи 5 комунальних підприємств: КП УМК «Озерна», МКП «Муніципальна дружина», КП «Чайка», МКА «ВІОЛА», КП «Хмельницька міська дитяча лікарня».

3. Добре спрацювали підприємства, які виконали та частково виконали заходи Стратегічних планів розвитку на 100 %:

I група: КП УМК «Центральна», КП УМК «Проскурівська», ;

II група: ХМКП «Хмельницькінфоцентр»;

III група: СКП «Хмельницька міська ритуальна служба», Бюро технічної інвентаризації;

IV група: СКЦ «Плоскирів»; КП «Хмельницький туристично - інформаційний центр»;

V група: КП «Хмельницький міський центр ПМСД № 2».

4. Найнижчі показники виконання заходів Стратегічних планів розвитку у підприємств:

I група: МКП «Хмельницькводоканал» – 50 %; КП «Елеватор» – 50 %;

II група – КП по організації роботи міського пасажирського транспорту – 40 %;

III група – МКП ринок «Ранковий» – 56 %;

IV група – МКП кінотеатр ім. Т.Г. Шевченка – 44 %;

V група – КП «Хмельницький міський центр ПМСД №1» – 69 %.

5. Одним із пріоритетів розвитку комунальних підприємств відповідно до розроблених стратегій є зміцнення їх матеріально-технічної бази. Стан і використання основних виробничих засобів є важливим фактором підвищення ефективної діяльності підприємства.

Протягом 2023 року комунальними підприємствами громади впроваджено 14 заходів інвестиційних програм:

- МКП «Хмельницьктеплокомуненерго» – 5;

- МКП «Хмельницькводоканал» – 9.

6. Одним із критеріїв ефективної роботи комунальних підприємств є якість послуг, що надаються комунальними підприємствами. Комунальні підприємства повинні надавати послуги на постійній основі, без необґрунтованих перерв і перебоїв, у необхідній кількості та відповідної якості. Реалізація заходів по модернізації і оновленню основних засобів комунальних підприємств, які надають житлово-комунальні послуги, також є засобом підвищення якості надаваємих послуг.

Основним критерієм ефективності діяльності некомерційних комунальних підприємств галузі охорони здоров’я є якість і повнота надання медичних послуг. Всі комунальні підприємства галузі охорони здоров’я планують заходи по підвищенню якості надаваємих послуг.

7. З метою підвищення енергоефективності будівель та споруд у попередні періоди управляючі муніципальні компанії здійснювали заходи: заміну ламп розжарювання на ЛЕД-світильники та засобів обліку електроенергії; встановлення датчиків руху. З метою зменшення втрат теплової енергії, споживання природного газу і електроенергії, МКП «Хмельницьктеплокомуненерго» здійснювало заходи по реконструкції та заміні мережі і обладнання. Вказані заходи заплановані також і на наступні періоди. Інші підприємства теж проводили роботи по скороченню витрат на енергоресурси.

8. Джерелом доходів комунальних підприємств є також надання додаткових послуг. Заходи з надання таких послуг планують майже всі комунальні підприємства, які можуть їх надавати. В 2023 році додаткові платні послуги комунальні підприємства надали на загальну суму 136881,6 тис. грн, що на 48762,6 тис. грн більше у порівнянні із 2022 роком. При цьому, отримали менше доходу від надання додаткових платних послуг КП «Хмельницькбудзамовник», МКП телерадіокомпанія «Місто», КП «Хмельницький міський перинатальний центр», КП «Хмельницька міська лікарня».

У результаті проведеного аналізу виконання заходів Стратегічних планів розвитку комунальних підприємств в 2023 році, комунальним підприємствам необхідно:

1. Залучати зовнішнє інвестування (гранти, програми кредитування міжнародних організацій) на оновлення і модернізацію основних засобів.

2.  Ефективно працювати по погашенню проблемної дебіторської заборгованості за надані послуги.

3. Здійснювати заходи щодо ефективного використання фінансових ресурсів (своєчасне придбання основних засобів та проведення ремонтних робіт, розміщення залишків грошових коштів в банківських установах), оптимізації витрат, моніторингу цін на ринку при закупівлях товарів і послуг.

 

4. Розвивати існуючі додаткові послуги, впроваджувати нові для збільшення дохідності.

5. Оптимізувати витрати на енергоресурси, технологічні процедури, бізнес-процеси.

6. Підвищувати кваліфікацію співробітників, в тому числі: проходження навчання онлайн, залучення досвіду міжнародних партнерів, співпраця з містами-побратимами.

 

 

Комунальними підприємствами Хмельницької міської територіальної громади на 2024 рік заплановано 467 заходів. За I півріччя виконано 252 заходи, частково виконано 99 заходів, не виконано 50 заходів, заплановано на наступні періоди – 66 заходів. Виконання заходів повністю або частково становить 87,5 %.

 

4. Напрями дій Програми

Для забезпечення ефективної роботи та стратегічного розвитку комунальним підприємствам необхідно здійснювати відповідні заходи (додаток 11 до Програми).

4.1. Забезпечення фінансової стійкості, прибутковості

Фінансова стійкість підприємства відіграє важливу роль у забезпеченні довгострокової прибутковості, розширення виробництва та підвищення ефективності діяльності. Вона визначає здатність підприємства розвиватися, підтримуючи баланс між активами та пасивами в умовах постійно мінливого зовнішнього середовища. Досягнення фінансової стійкості можливо завдяки ефективному управлінню грошовими коштами, запасами, основними засобами та оптимальному використанню власного і позикового капіталу. Фінансова стійкість є комплексним поняттям, що охоплює аналіз ресурсного потенціалу підприємства, його фінансового стану, а також впливу як внутрішніх, так і зовнішніх факторів. Вона забезпечує здатність підприємства ефективно функціонувати, зберігаючи при цьому платоспроможність. Цей показник є важливим орієнтиром у процесі планування діяльності підприємства та впровадження інноваційних технологій, оскільки відображає рівень ризиків у його роботі.

 

 

Показники прибутковості характеризують фінансові результати і ефективність діяльності підприємства та досягнення ним конкурентних переваг. Прибуток є одним з основних джерел фінансування розвитку підприємства, покращення його матеріально-технічної бази, забезпечення всіх форм інвестування. Діяльність комерційного комунального підприємства повинна бути спрямована на забезпечення отримання прибутку та забезпечення фінансової стійкості.

Для досягнення прибутковості необхідно провести аналіз фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств та аналіз в частині формування доходів та витрат в розрізі кожного виду робіт (послуг). Порівняльний аналіз отриманих показників дозволить виявити найменш рентабельні послуги, що надаються комунальним підприємством та визначитись з напрямами діяльності, які можна припинити. Це дасть можливість виявити причини невисокого рівня рентабельності послуг, що надаються комунальними підприємствами.

Важливо визначити в структурі доходів найбільш прибуткові послуги та розвивати їх. Необхідно впроваджувати нові види послуг, які можуть надаватись підприємством.

В умовах воєнного стану необхідно зосередитись на оптимізації витрат на енергоресурси, технологічні процедури, бізнес-процеси,  штатної структури підприємства.

Слід приділити увагу такому показнику, як рентабельність робіт (послуг), яка показує скільки прибутку має підприємство з кожної гривні, витраченої на виробництво і реалізацію робіт (послуг). Її розраховують як в цілому по підприємству, так і по кожному виду робіт (послуг), що надаються комунальним підприємством.

При плануванні заходів стратегії розвитку підприємств важливо врахувати всі фактори і аспекти подальшого розвитку для повного і обґрунтованого визначення величини прибутку та забезпечення певного рівня прибутковості.

Ефективне економічне управління повинне забезпечувати стійкий фінансовий стан підприємства, за якого воно здатне забезпечити бажаний рівень розвитку та адаптуватися до впливу зовнішніх факторів.

 

4.2. Оновлення основних засобів

Високий рівень зносу основних фондів комунальних підприємств залишається вагомим фактором, що обмежує їхню здатність забезпечувати високу якість послуг та підтримувати належний рівень прибутковості. Фізичний стан основних засобів безпосередньо впливає на ефективність діяльності підприємств, що особливо важливо в умовах постійного зростання вимог до якості комунальних послуг та збільшення конкурентного тиску.

В умовах воєнного стану спостерігається часткова обмеженість фінансування капітальних видатків, що зумовлює необхідність активного пошуку зовнішніх джерел фінансування, таких як міжнародні фінансові інституції, програми державно-приватного партнерства, а також залучення кредитних та грантових коштів.

Для досягнення фінансової стабільності та забезпечення сталого розвитку комунальних підприємств необхідно розробити чітку стратегію інвестиційної діяльності. Вона повинна передбачати не тільки визначення конкретних напрямків використання фінансових ресурсів, але й деталізацію можливих джерел фінансування інвестиційних проєктів.

Підвищення інвестиційної привабливості комунального господарства та конкретного підприємства, активізація оновлення основних засобів можлива, зокрема, шляхом більш активного впровадження енергозберігаючого обладнання.

Отже, систематичне оновлення основних засобів комунальних підприємств через залучення зовнішніх інвестицій, державну підтримку та використання інноваційних рішень, зокрема енергозберігаючих технологій, є необхідною умовою підвищення ефективності їхньої діяльності. Це сприятиме не лише підвищенню якості надання комунальних послуг, але й забезпеченню довгострокової фінансової стабільності в умовах обмежених власних ресурсів.

 

4.3. Ефективне управління активами

(фінансовими ресурсами, основними засобами)

Система управління активами підприємства є ключовим елементом підвищення ефективності діяльності комунальних підприємств. Впровадження раціональних підходів до управління активами забезпечує ефективне використання ресурсів, сприяє фінансовій стійкості, підвищує кредитоспроможність та інвестиційну привабливість підприємств. Це особливо важливо для комунальних підприємств, які, виконуючи соціально значущі функції, мають забезпечувати стабільність і надійність своєї роботи на довготривалу перспективу.

Фінансові ресурси комунального підприємства включають як власні, так і залучені кошти, що використовуються для формування активів та реалізації основних видів діяльності, пов'язаних із наданням послуг населенню та отриманням прибутку. Важливим завданням таких підприємств є пошук та використання резервів для збільшення фінансових ресурсів. Це дає змогу не лише підвищити ефективність поточної діяльності, але й спрямувати частину коштів на модернізацію та розвиток підприємства, що, в свою чергу, призводить до покращення якості наданих послуг.

Для оцінки ефективності управління фінансовими ресурсами комунальних підприємств слід використовувати низку показників, що відображають фінансовий стан підприємства та його здатність до стабільного функціонування в умовах зміни зовнішнього середовища. До ключових показників належать:

- фінансової стійкості;

- фінансової ліквідності;

- фінансової платоспроможності;

- ділової активності.